Hinduizm to
przewazajaca religia w Nepalu, ok 80%, podczas gdy buddyzm tylko 10% Obie
religie istnieja jednak obok siebie i bardzo sie przenikaja, czasem spotkac
mozna hinduska swiatynie z buddyjskimi mlynkami, czasem buddyjska swiatynie z
hinduskimi posagami.
Świat opisywany
jest w hinduizmie jako iluzja (maja), ponieważ prawdziwa jest tylko boska
rzeczywistość. Człowiek, który nie zna boskiej rzeczywistości, uwięziony jest w
cyklicznej egzystencji (samsara), po śmierci ponownie się odradza dopóki, w
wyniku stosowania odpowiednich praktyk religijnych, jego jaźń (atman) nie
połączy się z brahmanem - najwyższą boską jaźnią.
W przeciwieństwie do hinduizmu, buddyzm posiada historycznego założyciela - Buddę Siakjamuniego, a jego nauki nie są naukami objawionymi w nadprzyrodzony sposób, jak to ma miejsce w hinduizmie, lecz opierają się na wnikliwej obserwacji rzeczywistości i prawideł, jakie nią rządzą. Chociaż buddyzm uważany jest przez hinduistów za jedną z odmian hinduizmu, to jednak żadne księgi hinduistyczne nie wchodzą w skład buddyjskiego kanonu, a pojęcia wspólne dla obu religii (reinkarnacja, wyzwolenie, iluzja) zostały w buddyzmie całkowicie przeformułowane.
W przeciwieństwie do hinduizmu, buddyzm posiada historycznego założyciela - Buddę Siakjamuniego, a jego nauki nie są naukami objawionymi w nadprzyrodzony sposób, jak to ma miejsce w hinduizmie, lecz opierają się na wnikliwej obserwacji rzeczywistości i prawideł, jakie nią rządzą. Chociaż buddyzm uważany jest przez hinduistów za jedną z odmian hinduizmu, to jednak żadne księgi hinduistyczne nie wchodzą w skład buddyjskiego kanonu, a pojęcia wspólne dla obu religii (reinkarnacja, wyzwolenie, iluzja) zostały w buddyzmie całkowicie przeformułowane.
Publiczne
modły w świątyniach nie mają dla hindusów takiego znaczenia, jak codzienne
rytuały domowe. Głównym miejscem
oddawania kultu wybranego boga ( a jest kilka tysięcy bogów obojga płci) jest
dom (domowy ołtarz). Na ołtarzu umieszcza się przedmioty odpowiadające pięciu
zmysłom: wzroku, słuchu, powonienia, smaku i dotyku (posążek, obraz, kadzidełko,
dzwonek, pożywienie, kwiaty itp.).
Codziennie
rano i wieczorem mozemy uslyszec dzwonek u sasiadow. To kobieta, glowna
opiekunka ogniska domowego odprawia codzienny rytual. Na talerzu przed wejsciem
do domu uklada cos do jedzenia, zazwyczaj ryz, pali kadzidelko, czasem kladzie
kwiaty, dzwoni dzwonkiem. Jest to
ofiara, dar dla najbardziej potrzebujacych.
Jako, ze cząstkę Brahmana (Absolutu,
najwyższej mocy, najważniejszej rzeczywistości, która istnieje poza światem
codziennym). zawiera w sobie każda istota żyjąca, to np to jedzenie moze zostac
zjedzone przez najbiedniejszych, a moze przez psa czy ptaka. Nikt nie bedzie
tego obserwowal, ale te czynnosci kobieta bedzie powtarzac codziennie.
Czasem
sa jakies wieksze rodzinne uroczystosci, wtedy ofiary tez sa wieksze, wiecej
jedzenia, czasem nawet pieniadze, ale wszystko w okolicy domu.
Większe
grupy ludzi spotykają się tu tylko w trakcie określonych świąt religijnych. Nie
trzeba mieć wykształcenia akademickiego, aby zostać kapłanem świątynnym. Starsi
kapłani przyjmują na naukę młodych adeptów i po 3 – 6 latach edukacji „mianują”
ich sługami bóstw hinduskich. Bardzo często
funkcja kapłana przechodzi z ojca na syna.
Swiatynie sa otwarte i kazdy
moze wstapic po drodze do domu, czy jak tylko ma ochote, dzwoni sie dzwonikiem,
sa lustra zeby nalozyc sobie na czolo tikke- krobke z czerwonego pudru, czasem
zapala swieczke, czasem cos jak znicze.
Jedzenie sklada sie rowniez u
nog posagow, wtedy rowniez jest zjadane przez najglodniejszych, czy to przez
psy, krowy czy tez szczury.
Wazne jest by podkreslic, ze istoty
boskie w hinduizmie, nie chodzą pieszo, one przemieszczają się na różnych
wierzchowcach np. Sziwa podróżuje z wykorzystaniem byka Nandina, Wisznę unosi
ptak Garuda, Brahmę wozi łabędź, Indię – słoń Ajrawata, a Ganesa wlasnie
szczur.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire